Porady

O czym porozmawiać z wykonawcą?

O czym warto porozmawiać z ekipą budowlaną wykonującą lub remontującą łazienkę? Normalny człowiek nie musi się martwić szczegółami sztuki budowlanej. To jest domeną rzemieślników i to oni powinni zasugerować lub zapewnić najkorzystniejsze rozwiązania. Bywa jednak, że rzemieślnicy spieszą się i nie są skłonni analizować czego oczekuje inwestor. Po prostu chcą wykonać pracę, tak jak ją zwykle wykonują. Może się jednak okazać że nasz majster nie domyślił się, o co nam chodziło. Może jakiś element można było wykonać łatwiej i lepiej. Może zapomnieliśmy mu przekazać że chcemy zamontować miskę sedesową wiszącą a nie stojącą. Może nie było kiedy porozmawiać o wypuszczeniu przewodów elektrycznych w celu podświetlenia lustra. To wszystko może wygenerować dodatkowe koszty i niepotrzebny stres. Dla tego mocno namawiamy na skorzystanie z usługi wizualizacji wnętrz. Ułatwia ona komunikację z rzemieślnikiem. Na modelu komputerowym widzimy jak rozmieszczone są płytki ceramiczne oraz jak rozwiązane są spoiny. Widzimy również gdzie są przewidziane oświetlenie, meble, panele, drzwi, umywalki, zlewozmywaki, miski ustępowe, baterie, kominek, karnisze i rolety. Dzięki komputerowej wizualizacji łatwiej jest przewidzieć problemy techniczne jakie muszą być rozwiązane, aby nie okazało się że o czymś zapomnieliśmy. Oczywiście wizualizacja nie jest projektem i nie można na jej podstawie oczekiwać, że jej autor wszystko przewidzi i zapewni, że to co przedstawia wizualizacja jest wykonalne w warunkach konkretnego pomieszczenia. Dekoratorzy i konsultanci nie jeżdżą do domów klientów i nie sprawdzają faktycznego stanu tych pomieszczeń. To jest zadanie klienta i rzemieślnika. Niemniej jednak komputerowy model łazienki pozwala wychwycić z wyprzedzeniem problemy jakie mogłyby umknąć uwadze naszej lub wykonawcy łazienki.

Ważnym technicznym problemem który powinno się uwzględnić w rozmowie z majstrem jest krzywizna okładziny ceramicznej. Klienci nie zdają sobie sprawy z procesu produkcji ceramiki. Płytki kurczą się w piecu o około 10%. Przy okazji się wykrzywiają. Producenci sortują je na grupy wymiarowe lub ścinają czyli rektyfikują. Wniosek jest z tego taki, że klienci nie powinni wymagać od tak wyprodukowanego wyrobu idealnych wymiarów. Aby zniwelować krzywizny płytki stosuje się spoiny. Im większe różnice wymiarowe i krzywizny tym większe powinny być spoiny. Wprawdzie płytki rektyfikowane można kłaść na mniejsze spoiny ale nie powinno się kłaść płytek bezfugowo, ponieważ nie da się bez fugi zniwelować krzywizn poszczególnych płytek i nie da się wyczyścić zabrudzeń spomiędzy bezfugowo położonych płytek. Warto więc w rozmowach z rzemieślnikiem przewidzieć wielkość spoin i dostosować je do rodzaju płytek oraz przedyskutować potrzebę równania ścian lub posadzek.

Inny ważny problem o którym warto poruszyć to krzywizna ściany lub posadzki. W prawie stosuje się normy jakościowe które dopuszczają pewne nierówności. Jeżeli pragniemy uzyskać precyzyjne wymiary musimy to ustalić z ekipą budowlaną ponieważ może to być przedmiotem późniejszych sporów i niezadowolenia. Dla własnego dobra klient powinien dążyć do wyrównania ścian i posadzek jeżeli są krzywe jeszcze przed położeniem płytek. Uzyskanie równej i płaskiej powierzchni okładziny ceramicznej na krzywej ścianie jest bardzo trudne. Podobnie powierzchnia pod mozaiki powinna zostać wyrównana. Równe ułożenie malutkich kosteczek na krzywym podłożu jest niemal niemożliwe. Należy w tym wypadku przewidzieć również różne grubości okładziny na tej samej powierzchni i przygotować ścianę pod ich zlicowanie.

Mozaiki są szczególnie trudne w układaniu i niewiele ekip daje sobie radę z precyzyjnym ich ułożeniem. Warto więc ustalić czy ekipa układała już mozaiki i czy ma swoje rozwiązania, zapewniające równe i precyzyjne ułożenie małych elementów. Mozaiki naklejane są na siatki i przykleja się je na grubość spoiny określoną już przez naklejony plaster mozaiki. Jeżeli spoina między poszczególnymi plastrami ma być taka jak pomiędzy poszczególnymi elementami mozaiki to najlepiej nie kleić kolejnych rzędów mozaiki jeżeli rząd poniżej nie jest jeszcze sztywny. Cała mozaika może wówczas spłynąć w dół, ponieważ może być za ciężka dla kleju i spoiny będą wówczas miały różne szerokości. Mozaiki kamienne należy kleić na biały klej, ponieważ zwykły może je przebarwiać. Dekoracje szklane również wymagają specyficznych klejów, które nie zareagują chemicznie z wydrukiem. Wszystkie te kwestie są ważne i mają duży wpływ na zadowolenie klienta z łazienki.

Zagadnieniem związanym z okładzinami ceramicznymi jest rodzaj gliny z których są wykonane płytki. Jeżeli płytki są gresowe lub klinkierowe, to ich cięcie jest trudniejsze a wiercenie otworów wymaga specjalnych wierteł. Dużo trudniej się je również szlifuje do układania na zewnętrznych narożnikach. Dla tego montaż gresów na ścianach łazienek zwykle wymaga od ekipy budowlanej większego nakładu pracy i lepszego sprzętu. To może mieć wpływ na cenę montażu. Jeżeli majster nie wie że będzie kleił gres na ścianach, to gdy się o tym dowie może być niezadowolony z ceny jaką zaproponował za ułożenie.

W kontekście modnego układania płytek, warto zaznaczyć rzemieślnikowi, że chcemy aby kąty zewnętrzne ścian i zabudów były okładane szlifowanymi pod kątem płytkami. To może mieć wpływ na cenę ale łazienka wygląda wówczas nowocześniej, niż z narożnikami wykańczanymi przy pomocy listew, choć niektóre listwy mają bardzo dekoracyjny charakter. Niemniej jednak czasami warto skorzystać z listew w miejscach, które są szczególnie narażone na obicie, np. na schodach. Ważnym zagadnieniem o którym trzeba porozmawiać z wykonawca jest zabezpieczenie przeciwwilgociowe elementów narażonych na przesiąkanie wody. Chodzi tu głównie o kabinę prysznicową. Jeżeli poprzez fugi, dostanie się pod płytki woda, dojdzie do zawilgocenia ścian. To może skończyć się ich zagrzybieniem. Dla tego warto położyć podpłytkową hydroizolację w miejscach gdzie woda pojawia się w dużych ilościach. Warto również zwrócić uwagę wykonawcy na problem skraplania się wody w miejscach zimnych. Są to między innymi okna ale mogą to być również nieocieplone kanały wentylacyjne i miejsca przebiegu rur z zimna wodą. Wszędzie gdzie tzw punkt rosy będzie miał kontakt z powietrzem, nastąpi skraplanie się wody zawartej w powietrzu. Jeżeli wilgoć będzie się dłużej utrzymywać w takich miejscach, jest duże prawdopodobieństwo wystąpienia tam grzybów. Dla tego należy przede wszystkim zapewnić w łazience sprawną wentylację i unikać dużych różnic temperatur na powierzchniach oraz przemarzania jakichkolwiek elementów. W celu zminimalizowania skraplania się wody na szybie okna dobrze jest umieścić pod oknem grzejnik.

W kontekście ogrzewania warto ustalić z ekipą jakie rozwiązania zostaną zastosowane do rozprowadzenia wody i odprowadzenia ścieków. Może się bowiem okazać że w łazience jest instalacja ogrzewania podłogowego. To z kolei utrudnia prowadzenie rur w posadzkach. Może się okazać że nie da się ulokować urządzeń sanitarnych w zaplanowanych miejscach, ponieważ dojdzie do kolizji np. rur kanalizacyjnych i rur ogrzewania podłogowego. Wszystkie możliwe kolizje należy przewidzieć z wyprzedzeniem, najlepiej jeszcze na etapie planowania przebiegu rur ogrzewania podłogowego.

Jeżeli mówimy o posadzkach to warto jest próbować zlicować posadzkę łazienki z posadzka pomieszczeń do niej przyległych. Bywa że ekipy budowlane to ignorują. Uskoki na podłodze nie zawsze wizualnie dobrze się prezentują i można się o nie potknąć. W kontekście posadzki tematem rozmowy z wykonawcą powinna być analiza ułożenia płytek w celu przewidzenia ewentualnych problemów z wysokością montażu i umiejscowieniem  takich elementów łazienki jak stelaże wc i odpływy kanalizacyjne umieszczone w posadzkach. Może się bowiem okazać że chcemy startować płytkami od podłogi. Dobrze będzie tak umocować stelaż wc aby nie trzeba było ciąć wąskich pasków płytek w celu zabudowania go płytkami. Należy więc dostosować miejsce i wysokość jego montażu do rozmieszczenia płytek na ścianach. Ekipy z reguły przewidują problemy z zabudowywaniem pewnych elementów ale może okazać się że ktoś coś przeoczy. Jeżeli będziemy montować odpływy kanalizacyjne w posadzce np pod prysznicem, to będziemy musieli wykonać spadki posadzki w kierunku odpływu. Jeżeli woda wydostanie się poza kabinę lub drzwi, powinna z powrotem spłynąć do odpływu. W innym wypadku grożą nam śliskie kałuże. To powoduje że posadzka opada w kierunku ściany pod kątem. To z kolei utrudnia układanie płytek od podłogi w innych miejscach. Może się bowiem okazać że trzeba ciąć płytki przy podłodze aby zachować tą samą wysokość spoiny poziomej pierwszego od podłogi rzędu płytek. Jeżeli majster zapomni o spadku posadzki w kabinie i zacznie od podłogi całą płytka to na ścianie przy kabinie będzie musiał wymyślić jak estetycznie obrobić szeroką szczelinę wynikającą ze spadku posadzki w kierunku odpływu kanalizacyjnego.

W przypadku chęci zastosowania brodzika wykonanego z płytek warto o tym poinformować wykonawcę łazienki. Dobrze jest jeżeli wykonawca będzie poinformowany o wymiarach i modelu kabiny przed wykonaniem takiego brodzika. Może się okazać że kabina wymaga określonych cech i wymiarów brodzika. Warto to przewidzieć. Podobnie jeżeli oczekujemy aby wykonawca zabudował nam wannę powinniśmy najlepiej mieć konkretną wannę. Może się okazać że wanna która zostanie dostarczona po wykonaniu obudowy, fizycznie odbiega od wymiarów nominalnych i pojawia się kłopot z jej umieszczeniem w istniejącej już obudowie.

Ważna kwestia rozmowy z rzemieślnikiem to kąty lub ich brak. Może się bowiem okazać, że ułożymy płytki na przeciwległych ścianach zaczynając całymi od początku. Jest dla nas oczywiste że na podłodze fugi się powinny zejść po obu stronach ściany, a tu niespodzianka. Mimo, że zaczęliśmy od początku całymi równymi płytkami to na podłodze fugi z jednej strony się mijają i wychodzi nieestetyczny bałagan fug. Acha! Ściany nie schodzą się pod kątem prostym! Trzeba było wyprowadzić kąt prosty przed klejeniem płytek, lub odpowiednio podocinać płytki. Ale nikt nie badał kątów. Kto jest winien murarz, majster czy inwestor?

Tematów które wiążą się z problemami technicznymi, estetycznymi i ergonomicznymi w łazience jest cała masa. Można o tym pisać książki. My zapraszamy do naszego salonu aby podejrzeć nasze rozwiązania. Jak wbudowujemy lustra, jak licujemy z nimi płytki, jak wkomponowujemy oświetlenie. To wszystko może się okazać ważne. Doskonałość tkwi w szczegółach.

Ciekawy temat rozmowy z majstrem to koszty. Wykonawcy lubią się targować. Klienci również. Ale to często prowadzi do nieporozumień. Cena się obniża, a co z jakością i technologią? Zawsze możemy wytargować niższą cenę usługi. Ale czy po negocjacjach to jeszcze jest ta sama usługa? Wykonawcy wiedzą że klienci zwykle targują się z kilkoma ekipami jednocześnie. Wolą więc podawać ceny za absolutnie podstawowe czynności i nie wliczają do kosztorysu nic, co podniosłoby cenę usługi. Jak ma być cena to będzie cena. A jeśli ktoś chce mieć zrobione porządnie, to będzie dopłata. Jeżeli wykonawca umawia się co do całości prac, to warto poprosić o specyfikację wszystkich prac i przeanalizować czy nie pominięto w niej ważnych czynności montażowych. Niektórych czynności nie warto pomijać, ale nie są one absolutnie konieczne. Bywa więc, że rzemieślnicy ich nie wyceniają. Może później okazać się że ważne czynności będą płatne ekstra i w trakcie już rozpoczętego montażu trudno będzie negocjować ich cenę. Jeżeli umawiamy się na stawkę za godzinę pracy, to wszystkie potrzebne czynności będą prawdopodobnie wykonane, ale jakość pracy może być aż za dokładna a cena nie do przewidzenia. Ale mimo wszystko wykonawca nie będzie wówczas skłonny pomijać jakieś istotne czynności.

Jeżeli umawiamy się co do całości prac to warto zaobserwować czy ekipa zbytnio się nie spieszy. Wbrew pozorom dobrze jest jeżeli rzemieślnicy mają dwie rozpoczęte inwestycje. Możemy zapytać wykonawców czy będą mieli możliwość przerwać prace wymagające odczekania jakiegoś czasu. Chodzi o to aby wykonawcy byli w stanie w stanie tak poprowadzić prace, aby zachować tzw. przerwy technologiczne. Świeżo położone hydroizolacje muszą mieć czas na schnięcie. Świeżo położonych płytek nie powinno się od razu fugować, zwłaszcza fugą epoksydową która odcina wilgoć. Pośpiech ekipy czasem kłóci się z instrukcją stosowania materiałów budowlanych takich jak posadzki samopoziomujące lub kleje do płytek.

Bezpłatna* wizualizacja i doradztwo

Skorzystaj z bezpłatnej usługi wizualizacji i doradztwa. Klienci którzy kupują płytki ceramiczne w firmie Chata 1 mogą poprosić o pomoc konsultantów. Pomoc polega na wprowadzeniu wymiarów pomieszczenia i jego układu do programu komputerowego a następnie rozmieszczeniu różnych produktów i konkretnych płytek na modelu komputerowym w celu możliwie najkorzystniejszego zaaranżowania danego wnętrza.

Całe pomieszczenie ogląda się na 42 calowym ekranie w formie animacji 3D. W czasie wykonywania wizualizacji konsultant może doradzić jakie technologie są optymalne w konkretnych sytuacjach lub pomóc w doborze materiałów bądź kolorów. Może również zaproponować wiele ciekawych rozwiązań i zasugerować jak stworzyć wnętrze w określonym stylu.

Więcej informacji na temat jak i w jakim celu robimy wizualizacje znajduje się w sekcji „porady”

* Dla klientów dokonujących znacznych zakupów do wizualizowanych wnętrz. Szczegóły informacji dostępne są w salonach.

Negocjuj ceny indywidualnie

Jeżeli klient firmy Chata 1 zamierza dokonać większych zakupów lub zakupów wielokrotnych może ubiegać się o rabat lub stały rabat. Rabaty nie dotyczą aktualnych przecen i promocji. Firmy mogą również ubiegać się o płatności terminowe. Wszelkie kwestie dotyczące cen i warunków sprzedaży uzgadnia się na miejscu w sklepie.

Skorzystaj z bezpłatnego transportu

Przy większych zakupach firma Chata 1 dostarcza towar pod wskazany adres na terenie miasta w którym mieści się sklep bezpłatnie. Transport poza miasto uzgadniany jest indywidualnie.

Przy dużych zakupach możliwy jest transport na terenie całego kraju.

Salony sprzedaży

Suwałki

ul.Szpitalna 1A
tel:87 566 70 33
fax:87 567 48 17

Ełk

ul.Kilińskiego 16
tel:87 610 99 01
fax:87 610 99 01

CHATA 1
Żukowski, Puchalski, Żynda Sp.j.

16-400 Suwałki, ul. Szpitalna 1a
NIP: 844-232-02-14, Regon: 200328480
biuro@chata1.pl